Årets tema: Community Building
- Thore Davies
- for 3 dage siden
- 2 min læsning
Opdateret: for 23 timer siden
Culture & Commerce
Kulturkraft er det årligt tilbagevendende mødested for kulturens aktører, der ønsker at styrke kulturens relevans og forretning i praksis. Her får du ny viden, brugbare metoder og internationale cases, der viser de mest effektive greb og strategier – på tværs af kulturfeltet og dets mange formål, genrer og organisationstyper.
Kulturkrafts tilbagevendende tema, Culture & Commerce, sætter scenen for samtaler om at indfrie potentialerne og styrke kulturens evne til at skabe værdi - kulturelt, samfundsmæssigt og kommercielt.
Community Building - fællesskabernes præmisser, greb og effekter
Mange strategier i kultursektoren peger i 2025 på fællesskaber som nøglen til både kulturel- og samfundsmæssig relevans, og ikke mindst den bæredygtige forretning. Men hvad mener vi egentlig med fællesskab - og hvilke konkrete greb virker i praksis?
På KK25 undersøger vi, hvordan Community Building kan omsættes til konkrete strategier og praksisser, som styrker både samfundsrolle og forretning blandt kulturaktører. Vi stiller særligt skarpt på internationale kulturaktører, der lykkes med at skabe fællesskaber – og viser, hvordan de mest effektive greb på community building kan inspirere på tværs af kultursektoren. Som deltager får du ny viden, brugbare metoder og inspiration fra aktører, der allerede lykkes med at skabe stærke fællesskaber.
Årets hovedtalere lægger hvert sit snit på begrebet community building og viser, hvordan du som kulturaktør i praksis kan indhente og bruge data, styrke relationer og relevans og øge egenindtjeningen gennem bedre brug af community strategier og greb.
Vi begynder i London, hvor Victoria & Albert Museum (V&A) arbejder strategisk med digitalt engagement og har skabt en ny fortælling om kreativitet og en ungdomsplatform, der både styrker museets brand og trækker nye, yngre besøgende ind.
Derfra går turen til den walisiske by Wrexham, hvor den lokale fodboldklub Wrexham A.F.C. er blevet omdrejningspunkt for et nyt byfællesskab – og i dag er en global kulturhistorie, hvor lokalt ejerskab, passion og ambassadørskab er nøgleordene.
Vi skal også på besøg hos hos LEGO, hvor børns kreativitet og stemmer bliver sat i spil overfor globale forandringer. Deres internationale outreach-program Build the Change engagerer over 2 millioner børn om året i at skabe konkrete løsninger til tidens store samfundsudfordringer – og viser, hvordan kultur, kreativitet og leg kan blive til fremtidens byggesten.