Oplev en dybdegående udforskning af, hvordan kultur og uddannelse kan mødes og skabe engagement i stor skala. På dette spor dykker vi ned i skolens unikke rolle som dannelsesarena, når kulturen træder ind i klasseværelset.
Konferencespor i partnerskab med Læringsbureauet Forstå.
Vi præsenterer den nyeste viden og erfaringer fra Læringsbureauet Forstå og lektor ved DPU, Aarhus Universitet, Simon Skov Fougt. Gennem konkrete cases vil nationale og internationale aktører som Det Kongelige Teater, SMK, Røde Kors og Instituttet for Fremtidsforskning dele deres erfaringer med at integrere kultur i undervisningen for at danne og engagere børn og unge.
Talerne
Christian Engel Brund, engagementschef, Læringsbureauet Forstå
Hvad vil mere end 600.000 børn og unge have mere af? 647.544 børn og unge tilbringer halvdelen af deres vågne tid i den danske grundskole. Her spiller kulturinstitutioner og eksterne aktører en vigtig rolle. Forstå har kortlagt elevernes perspektiver og interesser gennem undersøgelsen Forstå.Viden. Oplev hovedresultaterne og lær, hvordan man skaber størst mulig impact med indhold og forløb med baggrund i udvikling og udrulning af +125 læringsprodukter for over 50 partnere, og den treårige kortlægning af 3.000 elevers perspektiver og interesser.
Når kulturen møder klasseværelset ved lektor ved DPU, Aarhus Universitet, Simon Skov Fougt
Folkeskolen er på papiret klar til at møde omverdenen, men interne skolske logikker dominerer. Simon Skov Fougt præsenterer et vidensbatteri af konkrete cases og et fagsprog, som kulturinstitutioner kan bruge til at skabe relevante undervisningsmaterialer.
Gunna Winterberg, faglig chef for KGL+ BØRN hos Det Kongelige Teater
Det Kongelige Teater arbejder på at være relevant og tilgængeligt for børn i hele landet. Med projekter som Børneuniverset Stærekassen, der åbner i 2026, udforsker teatret, hvordan man kan udvikle kunstens verden for børn gennem nysgerrighed, fantasi og leg.
Morten Schwarz Lausten, seniorkonsulent og kreativ chef, Danish Red Cross
Røde Kors’ kreative chef, Morten Schwarz Lausten, deler erfaringer med strategiske partnerskaber med kreative erhverv for at nå flere og formidle humanitære emner. Gennem unikke kulturpartnerskaber, kommunikationsprodukter og populære undervisningsforløb styrker Røde Kors deres brand og når ud til nye målgrupper.
Camilla Mosekjær Christensen, projektleder, SMK – Statens Museum for Kunst
Oplev det helt nye, innovative SMK Connect, som skaber nye måder at engagere elever og lærere i kunstens verden, og bringer museets kunst og kultur ud til skolerne. Hør om deres dialogiske metode og hvordan de skaber alignment internt i SMK for at understøtte deres nye dialogiske platform, hvor lærer og elev er i centrum.
Hvordan kan kulturinstitutioner bidrage til fremtidens læring? Instituttet for Fremtidsforskning understreger vigtigheden af at ruste børn og unge til en uforudsigelig fremtid. Få indsigt i, hvordan fremtidstænkning kan integreres i tilgangen til undervisning for at skabe engagement, komme ud af sit eget kredsløb, og ikke mindst forberede eleverne på morgendagens udfordringer.
Comments