Nyheder

 
DI_cover.jpeg

Dansk Industri, Kulturmødet, BARC Scandinavia og Kulturmonitor bag ny dansk kulturkonference – vil fremtidssikre dansk kulturliv

5. juli 2021

En ny dansk kulturkonference med titlen Kulturkraft 2021 vil trække internationale kapaciteter ind for at inspirere og fremtidssikre det danske kulturliv og hele oplevelsesindustrien, der er blevet hårdt ramt af coronakrisen. 

 

Bag den nye konference, der har undertitlen ‘Fremtid, forretning og fællesskab’, står Dansk Industri, netværks- og rådgivningsorganisation BARC Scandinavia, Kulturmødet og Kulturmonitor.

 

De fire partnere mener, det er på tide at føje nye impulser og tanker til et område, der på mange måder står bagerst i køen, når politikere og erhvervsliv skal bane vejen for fremdrift og innovation – og det på trods af at flere undersøgelser nationalt og internationalt viser, at netop potentialet i kultur- og oplevelsesindustrien er enormt. 

 

Kultur- og oplevelsesindustrien har en stor samlingskraft i det danske samfund og er samtidig vigtig i forhold til at tiltrække udenlandske turister og brande Danmark internationalt. Efter et annus horribilis, hvor corona har vendt op og ned på alt, er der behov for at samle kræfterne og se fremad,” siger vicedirektør i Dansk Industri Henriette Søltoft og fortsætter:

 

Vi tror, at en integreret indsats, hvor området ikke bare står alene med alle udfordringerne fra coronaens slipstrøm, men får mulighed for at trække på relevant viden og erfaring, der er findes i andre brancher i Danmark såvel som internationalt, vil booste udviklingen og være med til at sætte nye standarder for kultur- og oplevelsesindustrien. Og det vil være til gavn for os alle. Derfor er vi også glade for at kunne være med til at forløse det potentiale, der ligger i samarbejde og erfaringsudveksling på tværs af brancher.

 

 

Både danske og internationale navne på programmet

Kulturkraft 2021 vil trække flere internationale navne til København, når konferencen afvikles i Industriens Hus den 8. oktober.

 

Blandt de navne, der allerede er bekræftet, finder man Roleff Kråkström, direktør for Moomin Estate, der varetager verdensrettighederne for Mumi-universet og forfatter Tove Jansson, Catherine Devine, der er business strategy leader for Libraries & Museums hos Microsoft, og Heather Walker, der er director of operations for Royal Opera House i London. De skal sammen med en lang række andre udenlandske og hjemlige navne give danske kulturledere et indblik i både fremtidsperspektiverne, forretningsudviklingen og fællesskabsforståelsen i branchen. 

 

Danmark er et lille land og marked, og selvom vi ofte tænker innovativt og nyt, så er der virkelig mange gode cases, metoder og erfaringer, som vi kan hente inspiration fra udenfor landets grænser – og derigennem højne niveauet af forretningsforståelse i kultursektoren. Vi skal lære af hinanden – på tværs af både sektor- og landegrænser – for hurtigere at nå frem til konkrete metoder og løsninger,” lyder det fra managing partner i BARC Scandinavia, Lars Bertolt Winther.

 

Konference skal fortsætte samtalen om kulturens relevans

For Kulturmødets direktør, Trine Bang, bliver Kulturkraft 2021 en mulighed for at samle op på de debatter og tiltag, som Kulturmødet har iværksat i år – blandt andet et planlagt symposium, som Kulturmødet afvikler i sensommeren.

 

Vi vil med Kulturmødet meget gerne være relevante hele året og være med til at sætte en kulturel dagsorden. Den vision matcher perfekt med en efterårskonference, der kan genbesøge nogle af de aktuelle temaer, som vi diskuterer i august. Med det her initiativ fortsætter vi samtalen,” siger Trine Bang, som mener, at der er kommet én god ting ud af coronakrisen – og det er sammenhold. 

 

Jeg oplever et kulturliv, der taler mere sammen på tværs af brancher end før krisen. Den dialog er afgørende. Hvis kulturen skal stå stærkt i fremtiden, er der behov for, at vi samarbejder om at koordinere vores politiske strategier og blander os med andre politikområder. Nu, hvor Danmark åbner, er det vigtigt at fastholde diskussionen om kulturens organisering og behovet for bedre data og analyser i kulturlivet,” siger Trine Bang.

 

Og netop behovet for mere viden inden for kulturerhvervene er noget, man nikker genkendende til hos Dansk Industri.

 

Når vi taler med virksomheder inden for kulturerhvervene, er det tydeligt, at der er et stort behov for i højere grad at arbejde strategisk med udvikling af den kommercielle del af forretningen, herunder data, segmenter, produktudvikling og tilførsel af ny teknologi. Coronakrisen har med al tydelighed vist, hvor afhængige kulturerhvervene er af kommercielle indtægter, så den del er det oplagt at få løftet bredt på tværs af virksomhederne, så kultur- og oplevelseserhvervene i Danmark kan komme til at stå stærkere i markedet og med mere robuste forretningsmodeller,” siger Henriette Søltoft.

Kulturkraft 2021 afvikles over én dag den 8. oktober i Industriens Hus i København, hvor de tre spor ‘Fremtid’, ‘Forretning’ og ‘Fællesskab’ kommer til at køre simultant.